lørdag den 22. august 2009

Makhwärkh

Kald mig bare gammeldags, men jeg savner de gamle navne. I den store glemmebog hensygner et arsenal af solide klassikere, som overses på det skammeligste.
Vi ønsker vores børn skal hedde noget sjældent og spændende, uden det samtidig skaber grundlag for et veritabelt mobnings-frenzy, og i denne sammenhæng foreslår jeg man konsulterer de store navne-skatte udenfor landegrænserne. Når man nu har de gode ideer synes jeg det forpligter…

De Slavisk inspirerede drengenavne Zlim, Prutzcshskiy, Szchlat, Stroganoff, Tozzi, Schztraff, Phrimuscz, Khaffkopp og Szchved mener jeg kunne trænge til en renaissance. De ligeledes Slaviske Pigenavne Czinke, Tzizzeskaya, Szofa, Sczupernova, Nipscz, Bhilca, Muuhkova, Freszchkho, Potatova og Sczhnaz er desværre også uddøende.

Germanske drengenavne som Dhollmer, Schnackbahrr, Löizer, Khölle, Pfathschwag, Stührmann, Khrackhimuth, Pfischster, Räbhstigh, Nockefohr, Phrutz og Kollböth er nærmest ikke-eksisterende. På pigesiden gør det samme sig gældende. Navne som Schlischke, Khwärulaandt, Pfläth, Thandhe, Schlickmåzz, Pflise, Quabhze, Möhl, Bischtroh, Härausch og Schluth har en meget nedadgående anvendelse-frekvens.

Massebetegnelser som Lars Rasmussen er klart overvurderede. Det gælder naturligvis alle almuenavnene. Lad os nu kaste os ud i eventyret og forsøge at være lidt mere spændende. Undertegnede tager snarligst navneforandring til Maximillianthanxamillion, og da jeg har en glødende forkærlighed for de Arabiske navne, skal min førstfødte hedde Almuliman eller Pullmancar. Og det er ligegyldigt om det er en pige eller en dreng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar